Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Taktyka
#1
Brick 
Panowie, widząc niestworzone rzeczy, które dzieją się na polu taktycznym u niektórych osób, uznałem, że podzielę się swoimi rozważaniami odnośnie taktyki. Kierując się mottem: „Aby UPSG rosło w siłę, a menadżerom żyło się dostatniej!”, mam nadzieję, że pomogę komuś wyjść z taktycznego marazmu, co przełoży się na wyniki.

1. Ile jest wariantów taktyk?
Można pomyśleć, że jest tego nieograniczona ilość, ale jakby spojrzeć na to trochę inaczej, to tak naprawdę jest ich 6. Nie więcej, nie mniej. Jest masa różnych podwariantów, ale takich głównych jest właśnie tyle. Spójrzcie na to w ten sposób. Mamy dwie podstawowe formacje – obrona i atak. Atak w MZ ogranicza się do gry środkiem lub skrzydłem, daje nam to 2 możliwości. Obrona natomiast może być ustawiona na środku, umiarkowana oraz szeroka, więc 3 możliwości. Jeśli połączymy możliwe formacje obrony i ataku, da to nam 6 różnych kombinacji: środek+środek; środek+skrzydła; umiarkowana+środek; umiarkowana+skrzydła; szeroka+środek; szeroka+skrzydła.

2. Przykłady poszczególnych wariantów
[Obrazek: taktyka-warianty-mirror.jpg]

Jeśli chcesz skopiować powyższe taktyki, możesz użyć do tego skryptu do przeglądarki, którego działanie jest szerzej opisane TUTAJ.

Odnośniki do meczów, w których użyłem tych taktyk (w zależności kiedy wejdziesz w linki, mogą one być już nieaktualne):
A B C D E F

Pamiętaj, że nie są to "idealne" taktyki, tylko przykłady.

3. Idealna taktyka nie jest idealna
Na podstawie powyższej analizy logicznym byłoby myślenie, że do osiągnięcia najlepszych wyników wystarczy za każdym razem wybierać zaznaczoną kolorem zielonym dobrą taktykę, dobierając ją do ustawienia przeciwnika. Nie do końca jest to prawda. Trzeba wziąć pod uwagę również potencjał jaki twoja drużyna jest w stanie wygenerować w każdym z możliwych wariantów taktyk. Jeśli masz zbudowany skład pod skrzydła, a nie masz zawodników do gry środkiem, wtedy wybór taktyk D, E, F byłby bez sensu – owszem zyskasz dodatkowe punkty ze względu na prawidłowe dobranie taktyki do przeciwnika, ale twoja drużyna przez brak odpowiednich zawodników straci na potencjale. Można powiedzieć ,że wybór ustawienia najczęściej będzie wiązał się z pewnym kompromisem pomiędzy korzyściami wynikającymi z zastosowania odpowiedniej taktyki, a utratą potencjału jako skutek wybrania tejże taktyki.

Jeśli o mnie chodzi, mam zbudowaną drużynę pod taktykę A (jak budujesz skład to nie rób tego przypadkowo – zawsze dobieraj zawodników do taktyki jaką chcesz grać). Swój maksymalny potencjał mam właśnie w tej taktyce oraz w taktyce C (ewentualnie również B). Kompletnie nie mam graczy do gry krótkimi podaniami i środkiem, dlatego praktycznie nie korzystam z taktyk D, E, F – korzyści z zastosowania tych taktyk nie rekompensują utraty potencjału mojej drużyny, dlatego używanie ich nie ma sensu.

4. Skrzydła czy środek?
Zdecydowanie skrzydła. Nie chce mi się nad tym rozwodzić, wystarczy przejrzeć najwyższe ligi i zobaczyć z jakich taktyk korzystają drużyny, które się tam znajdują. Faktem jest, że możesz być lepszą drużyną grając środkiem, ale zbudowanie takiej drużyny będzie wiązało się z koniecznością wydania większej ilości środków na zakup zawodników. Przykładowo, są dwie drużyny. Obie mają na koncie 15kk EUR i żadnego zawodnika w składzie. Jedna buduje skład na grę środkiem, druga na grę skrzydłami. Przy zakupie odpowiednich zawodników, ta druga będzie miała znacznie większy potencjał, jest to nie do przeskoczenia. SIM zwyczajnie daje większy bonus przy grze skrzydłami.
Druga sprawa – drużyny grające tylko i wyłącznie środkiem są bardzo przewidywalne. Nie mogą cię niczym zaskoczyć. Już z samego założenia mogą korzystać nie z 6, a jedynie z 3 wariantów taktyk. Przy grze skrzydłami zawsze możesz zagrać środkiem. To nie działa w obie strony – grając krótkimi nie możesz korzystać z tego elementu zaskoczenia.

5. Jeden czy dwóch skrzydłowych?
Trzeba zacząć od tego, że te dwie taktyki znacznie się różnią. Można spojrzeć na to w ten sposób: jeśli gramy środkiem - wtedy proporcja ataku i ogólnie gry naszej drużyny, biorąc pod uwagę sposób ataku, wynosi 100%/0% (środek/skrzydła - 100% ataku to atak środkiem, a 0% to atak skrzydłami). Można więc przedstawić to w ten sposób:
  • środek: 100/0
  • 1 skrzydłowy: 50/50
  • 2 skrzydłowych: 15/85
Uproszczając, mniej więcej tak to wygląda. Gra jednym skrzydłowym to tak naprawdę mix gry środkiem i gry skrzydłem. Dwóch skrzydłowych to już typowa taktyka na skrzydła. Oczywiście to również zależy konkretnie od ustawienia reszty zespołu, ale tutaj chodzi o przedstawienie pewnego konceptu wyboru taktyki.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie można jednoznacznie określić, która wersja jest lepsza. W niektórych przypadkach twój zespół lepiej będzie sobie radził grając jednym skrzydłowym, a w innych grając dwoma. Wybór tej lub innej wersji będzie mógł być lepszy lub gorszy również pod kątem przeciwnika, z którym będziesz grał. Przykładowo, jeśli ktoś gra piątką odbiorców w jednej linii, jeśli chcesz go zaskoczyć, to możesz zagrać jednym skrzydłowym - będzie to teoretycznie taktyka gry skrzydłem, ale w praktyce znaczna część twoich ataków i tak zostanie przeprowadzona środkiem.

W podjęciu decyzji, którą taktyką grać, pomoże ci znajomość składu. Szczególnie ważny jest głowacz. Warto tutaj spojrzeć na dwie jego umiejętności: strzał i gra głową, jeśli te skille to odpowiednio np. 8 i 10, wtedy logiczne, że będzie on lepiej radził sobie na typowej pozycji głowacza, a więc z 2 skrzydłowmi, niż z 1 skrzydłowym, gdzie przez znaczną część meczu tak naprawdę musiałby pełnić rolę standardowego napastnika. Innymi umiejętnościami, które różnią napastnika od głowacza, są: szybkość - głowacz potrzebuje jej znacznie mniej; podania dołem - również są mniej przydatne u głowacza. Do tego dochodzi odbiór piłki, gdzie u głowacza ponownie wydaje się być mniej przydatny, aczkolwiek tej kwestii nie badałem, więc mogę być w błędzie. Oprócz głowacza, musisz spojrzeć na resztę drużyny. Grając 1 skrzydłowym powinni oni mieć więcej piłek w podaniach dołem. Tak samo obok głowacza będzie potrzebny przynajmniej jeden zawodnik, który będzie umiał strzelać i najlepiej, aby był szybki. Grając 1 skrzydłowym musisz pamiętać, że 100% odpowiedzialności za sukcesy ataków skrzydłem będzie należeć do niego. Jeśli będzie za słaby, ta taktyka może okazać się totalnie nie trafiona.

6. Ustawienie głowacza
Kiedy skrzydłowy jest:
a) Z lewej strony
x="122" y="80"
b) Z prawej strony
x="86" y="80"

Przetestowałem kilka popularnych ustawień i to było zdecydowanie najlepsze. Nie mniej nie były to jakieś wielkie badania. Nie ma możliwości przetestowania tego dokładnie, dlatego powyższe ustawienie traktuj jako wskazówkę. Poniżej przedstawiam kilka popularnych ustawień, stosowanych przez najlepszych graczy:
  • 86x80
  • 86x81
  • 85x80
  • 85x81
  • 83x81
Tutaj już nie wrzucałem odbicia lustrzanego. W razie potrzeby korzystaj wedle uznania z powyższych ustawień. Wszystkie na pewno są dobre, a które najlepsze - nie wiadomo.

7. A jeśli wole grać środkiem to jak?
Graj skrzydłami, a przynajmniej miej taką taktykę w zanadrzu, ponieważ granie tylko i  wyłącznie środkiem jest bardzo przewidywalne. No, ale jeśli już grasz środkiem to zawodników ustawiaj możliwie wąsko. Korzystaj ze wzorów taktyk powyżej. Staraj się też mieć 3-4 zawodników, którzy umieją strzelać, bo to oni będą wykonywać 90% strzałów drużyny, a ilość strzałów rozłoży się po nich mniej więcej po równo. Dlatego lepiej mieć kilku względnie równych niż jedną gwiazdę, a pozostałych słabych w strzałach. Inaczej jest w grze skrzydłami, gdzie to głowacz wykonuje 90% strzałów drużyny – w tym przypadku on musi być gwiazdą i w zasadzie to może być jedyny zawodnik w składzie, który jakkolwiek umie strzelać.


Ostatnia aktualizacja:
05.03.2021
Odpowiedz
#2
CASE STUDY

Pisałem właśnie z gościem, o którym mówiłem, że jego głowacz - król strzelców się połamał. Udało mi się ogarnąć od niego skille jego skrzydłowych i głowacza, oto one:
http://mzplayer.se/?id=0214174748
Statystyki tych skrzydłowych, to odpowiednio: 73% i 83% celnych podań, czyli niezbyt imponujące, ale jak widać nie ma to znaczenia i celne podanie nie równa się celnemu podaniu [Obrazek: biggrin.png]
Staty głowcza: 45 bramek, S/G 3,29. Po wywaleniu meczy z wyprzedanymi zespołami S/G to 3,83. Analizowałem kilkunastu grajków w ten sposób i jest to druga najlepsza wartość jaką uświadczyłem, a miałem pod lupą naprawdę zajebistych graczy.

WNIOSEK: Podania górą są znacznie ważniejsze niż panowanie. Jak zakładałem, że tutaj jest kompromis, to z tego powodu nie do końca tak jest. Osobiście zwiększam wymagania na skrzydłowego na pg min. @9, a najlepiej @10. Ponadto skuteczność głowacza jest ściśle powiązana z umiejętnościami skrzydłowych - głównie ich podań górą. Wydaje się, że im więcej mają piłek na tym skillu, tym ich wrzutki są lepsze i głowacz częściej strzela bramki.


Dodatkowo, to tylko moja teoria, ale zakładam, że panowanie jest ważniejsze u cofniętego skrzydłowego. Jest on zawsze kryty, bez znaczenia jakim ustawieniem gra przeciwnik. Z tego powodu moim wymaganiem jest min. @9 panowania na tę pozycję. W przypadku wysuniętego skrzydłowego wymagam min. @8 panowania.
Odpowiedz
#3
Brick 
Czytanie taktyk w play-offach


Jednym z bugów w MZcie są odwrócone taktyki w fazie play-off pucharów. Tutaj instrukcja jak je czytać i wiedzieć mniej więcej o wyniku spotkania już godzinę przed meczem:

  • Taktyki odwrócone: koniec meczu w pierwszej połowie dogrywki
  • Brak bramkarza: koniec meczu po karnych
  • Taktyki normalne: koniec meczu w regulaminowym czasie lub w drugiej połowie dogrywki
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości