Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.

Użytkownik
  

Hasło
  





Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

Statystyki
» Użytkownicy: 11,287
» Najnowszy użytkownik: EdwinHot
» Wątków na forum: 157
» Postów na forum: 9,862

Pełne statystyki

Użytkownicy online
Aktualnie jest 16 użytkowników online.
» 1 Użytkownik(ów) | 15 Gość(i)
EdwinHot

Ostatnie wątki
Finanse
Forum: Wiedza
Ostatni post: ciosek_999
03-15-2023, 08:06 PM
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 5,305
Taktyka
Forum: Wiedza
Ostatni post: kamilosin
02-19-2023, 09:56 AM
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 4,620
Trening
Forum: Wiedza
Ostatni post: kamilosin
02-19-2023, 09:32 AM
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 9,502
Eventy, wydarzenia okazjo...
Forum: Wiedza
Ostatni post: kamilosin
11-16-2022, 01:58 PM
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 1,403
Regulamin LK w pigułce
Forum: Wiedza
Ostatni post: kingsajz
10-17-2022, 04:21 PM
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 211
DYSKUSJA
Forum: Wiedza
Ostatni post: szuram
04-11-2021, 08:54 PM
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 10,602
Narzędzia
Forum: Wiedza
Ostatni post: kamilosin
03-03-2021, 02:06 PM
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 1,923

 
Exclamation Regulamin LK w pigułce
Napisane przez: kingsajz - 10-17-2022, 04:21 PM - Forum: Wiedza - Brak odpowiedzi

Podawanie składów

  • Klan gości (kapitan, zastępca lub osoba upoważniona) zobowiązany jest podać skład do godz. 06:00 w niedzielę poprzedzającą daną kolejkę.
  • Klan gospodarzy (kapitan, zastępca lub osoba upoważniona) zobowiązany jest dobrać i podać pary do 23:59 w poniedziałek poprzedzający daną kolejkę.
  • Przy podawaniu składów lub par istnieje jeszcze możliwość zmiany/poprawki, o ile wykonana zostanie przez autora posta oraz w nieprzekraczalnym terminie 15 minut od pierwszego posta. Zmiana musi być wprowadzona jako nowy post, zgłoszenie oryginalnie nie może być edytowane. Nie dotyczy to ewentualnego dopisania lub poprawienia rundy, terminu, ligi, grupy i nazw klanów

Zaplanowanie meczów
  • Zaplanowanie meczów jest obowiązkiem obustronnym. Mecze powinny być zaplanowane najpóźniej do środy, do godz. 23.59.

Walkowery
  • Walkowery można zgłaszać do godz. 20:00 w czwartek poprzedzający daną kolejkę. Wniosek należy złożyć w temacie "Tabele, wyniki, pary i składy" właściwym dla ligi której on dotyczy.
  • Wnioski o walkower może składać kapitan, zastępca, osoba upoważniona lub sam zainteresowany.
  • Walkower zostanie przyznany tylko wówczas, gdy drużyna o niego wnioskująca będzie miała wolny termin w momencie sprawdzenia przez organizatora (nie dotyczy sytuacji opisanej w pkt 8b.). W innym przypadku drużyna ta otrzyma żółtą kartkę oraz zostanie przyznany walkower 3:0 3:0 na korzyść drużyny przeciwnej posiadającej wolny termin.
8b. Wnioski o walkower powinny zostać rozpatrzone przez organizatora do czwartku, do godz. 21:00. Jeśli do tego czasu wniosek nie zostanie rozpatrzony, gracz na rzecz którego zgłoszono wniosek może zaplanować mecz towarzyski na piątek bez jakichkolwiek późniejszych negatywnych konsekwencji.

Wydrukuj tę wiadomość

Heart Eventy, wydarzenia okazjonalne
Napisane przez: lapatrenera - 12-23-2021, 12:15 PM - Forum: Wiedza - Odpowiedzi (1)

BONUS ŚWIĄTECZNY

Tak to wyglądało w 2020r.

1. Wymiana obozu treningowego x1 - Podpowiedź: Ten prezent daje jednemu z twoich ulubionych zawodników specjalne traktowanie.
2. Kasa 75 tysi - Podpowiedź: Ten prezent oznacza wszystko albo nic, to zależy od ciebie.
3. Szybkie mecze - Podpowiedź: Niebieski prezent może być wskazówką, dobry lub zły może się spełnić

Wydrukuj tę wiadomość

Bug Narzędzia
Napisane przez: kamilosin - 03-03-2021, 02:06 PM - Forum: Wiedza - Brak odpowiedzi

1. NARZĘDZIA - LISTA


1.1 MZ PLAYER
http://mzplayer.se/

  • Narzędzie do prezentacji zawodników

1.2 MZ SPY
http://mzspy.com.pl/
  • Szpiegowanie przeciwnika
  • Informacja na temat wartości pierwszej jedenastki
  • Tabele Ligi Klanów

1.3 TURNIEJ MIAST
http://turniej-miast.pl/
  • Informacje, tabele turnieju miast

1.4 MZ LIVE
https://mzlive.eu/league/PL/Ekstraklasa/
  • Szczegółowe statystyki, szczególnie dla najwyższych lig
  • Baza zawodników
  • Baza drużyn
  • Konwerter walut
  • Skiller (raczej słaby)

1.5 XENTEMANAGERZONE
http://xentemanagerzone.sytes.net/MZ1/Vi...adores.php
  • Statystyki zawodników

1.6 SKRYPT DO TAKTYK
https://js-vk8bs7.stackblitz.io/
  • Tasowanie taktyk pomiędzy sobą

1.7 SKRYPT DO PRZEGLĄDARKI

  • Automatyczne oznaczanie skilli zawodnika
  • Oznaczenie talentów zawodnika oraz widoczna informacja o nich
  • Pomoc na rynku transferowym
  • Dokładnie informacja w ilu % zawodnik ma wytrenowaną umiejętność
  • Informacja odnośnie zmian w taktyce przez przeciwnika podczas meczu
  • Możliwość skopiowania taktyki od dowolnej drużyny
  • Skiller
  • Informacja o efektywności treningu
*Poniżej znajduje się instrukcja korzystania ze skryptu (podrozdział 2.1)


1.8 MZ EXTENSION (zaawansowany analizer)
https://chrome.google.com/webstore/detai...hl=pl&q=ad
  • Oglądanie meczów w zaawansowanej wersji analizera
  • "Podświetlanie" interesujących nas zawodników
  • Zmiana szybkości odtwarzania meczu
  • Możliwość przejścia do konkretnego momentu meczu (działa na pauzie)
  • Zaawansowane statystyki drużyn
  • Informacje o zmianie sposobu podań i zaangażowania przeciwnika w konkretnej minucie meczu
  • Zaawansowane statystyki poszczególnych zawodników
  • Możliwość wyeksportowania tych statystyk
  • Rozszerzona opcja klonowania/tasowania taktyk drużyn
  • Tasowanie własnych taktyk

1.9 KALKULATOR STADIONOWY
http://www.managerzone.eu/stadium-calcul...tadium.php
  • Optymalizacja stadionu w zależności od ligi

1.10 MZ MANAGER
http://mzmanager.dk/download/mz-manager-2-4d/
  • Jest szereg opcji. Osobiście nie korzystałem, więc nie jestem w stanie opisać

1.11 EDYTOR PREZENTACJI
https://wordtohtml.net/
  • Intuicyjne tworzenie prezentacji zespołu
  • Zamiana tekstu na HTML
*Poniżej znajduje się instrukcja korzystania z edytora (podrozdział 2.2)




2. NARZĘDZIA - SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE


2.1 SKRYPT DO PRZEGLĄDARKI - INSTRUKCJA


2.1.1 FUNKCJE SKRYPTU

a) Automatyczne oznaczanie skilli zawodnika

Wystarczy wejść w skład lub wybrać profil konkretnego zawodnika, a będzie miał on zaznaczone odpowiednim kolorem umiejętności. Bloki – kolor czerwony, bez bloków – kolor niebieski.

[Obrazek: Bez-tytu-u1.png]

b) Oznaczenie talentów zawodnika oraz widoczna informacja o nich

Kolory dopasowane są to ilości gwiazdek jakie ma zawodnik na danej umiejętności. Dodatkowo w polu za nazwą zawodnika znajduje się informacja jakie są to dokładne talenty, dzięki czemu widać wszystko od razu i można w razie potrzeby przekopiować, jeśli chce się komuś wysłać.

[Obrazek: 2.png]

c) Pomoc na rynku transferowym

Dwie powyższe funkcje działają również na rynku transferowym, dzięki czemu wszystko mamy podane na tacy – bloki i talenty zawodnika są widoczne od razu, bez żadnego dodatkowego klikania, dzięki czemu oszczędzamy czas. Działa to oczywiście w przypadku, gdy sprzedający udostępnia wykres treningowy, a my mamy członkostwo klubowe.

[Obrazek: 3.png]

d) Dokładnie informacja w ilu % zawodnik ma wytrenowaną umiejętność

Za ilością piłek znajduje się informacja o stopniu wytrenowania danej umiejętności. Działa to również w przypadku umiejętności, na których zawodnik się pogarsza. Na poniższym screenie wydać, że zawodnik pogarsza się na motoryce. Jego szybkość już pogorszyła się w 98,2%, a kondycja w 95,2%. Oznacza to, że jego 7 piłek to tak naprawdę 7,018, a 8 to 8,045 – czyli piłeczki zaraz przeskoczą na odpowiednio 6 i 7. W przypadku piłek, na których zawodnik się rozwija (nie pogarsza) jest już to bardziej przejrzyste. 4 piłki i 10,9% na podaniach oznacza, że zawodnik ma 4,109 na tej umiejętności.

Docelowo ta funkcja działa na rynku transferowym, ale można ją uruchomić również w panelu naszych zawodników, klikając skrót alt+a.

[Obrazek: 4.png]

e) Informacja odnośnie zmian w taktyce przez przeciwnika podczas meczu

Po wejściu w mecz i kliknięciu w ikonkę ”R”, która pojawi się po zainstalowaniu skryptu, widzimy od razu końcowy wynik meczu. Dodatkowo mamy informacje na temat podań, stylu gry oraz zachowania, jakie przeciwnik miał wyjściowo ustawione w taktyce oraz ich zmian w trakcie meczu. Jest to bardzo przydane w analizie przeciwnika, ponieważ widzimy czy np. nie zmienił on po 5 minutach taktyki z krótkich podań na skrzydła.

[Obrazek: 5.png]

f) Możliwość skopiowania taktyki od dowolnej drużyny

Klikamy w CopyXML (zaznaczyłem to na zielono na powyższym screenie). Dostajemy wtedy kod XML taktyki przeciwnika. W miejsce ID zawodników przeciwka wstawiani są nasi zawodnicy. Żeby zaimportować tę taktykę wchodzimy w edytor taktyk -> importuj/eksportuj taktykę -> w polu na kod wklejamy go -> klikamy importuj. Jedyne co musimy potem zrobić to ustawić zawodników na odpowiednich pozycjach. Ta opcja jest bardzo przydatna w przypadku dobierania taktyki.

g) Skiller

Po kliknięciu w ID zawodnika pojawia nam się skiller. Osobiście nigdy z niego nie korzystałem. Niestety nie działa na rynku transferowym.

[Obrazek: 6.png]

h) Efektywność treningu

Na rynku transferowym po kliknięciu w wartość procentową, możemy dodatkowo podejrzeć efektywność treningu, jego historię oraz prognozowaną ilość dni do zdobycia kolejnej piłki na danej umiejętności.

[Obrazek: 7.png]

i) Pozostałe opcje

Być może o czymś zapomniałem i jest tego więcej. Na pewno można wejść w opcję Settings i tam coś podziałać, ale ja już się na tym nie znam Smile

[Obrazek: 8.png]


2.1.2 JAK ZAINSTALOWAĆ SKRYPT?

1. W naszej przeglądarce instalujemy rozszerzenie Tampermonkey. Link do rozszerzenia dla Chrome znajduje się TUTAJ
2. Wchodzimy w LINK do skryptu
3. Klikamy ”Install this script”
4. Powinno przekierować nas na stronę Tampermonkey, gdzie klikamy ”Zainstaluj”

Już powinno działać.
Da się zainstalować również na urządzeniu mobilnym z systemem android. Wystarczy ze Sklepu Play zainstalować przeglądarkę, która obsługuje rozszerzenia, np. Kiwi Browser. Po zainstalowaniu przeglądarki postępujemy wedle powyższej instrukcji.



2.1.3 OPINIE O SKRYPCIE

Kamil z Warszawy, 22 lata
Używanie skryptu zmieniło moje życie. Nie wiem jak mogłem przeżyć tyle lat nie wiedząc o jego istnieniu. Ile zmarnowałem czasu na oglądanie meczów przeciwników, ile na sprawdzanie bloków na rynku!. Skrypt sprawił, że znowu czerpie radość z gry w Managerzone. Gorąco polecam go wszystkim, to niesamowite ile można dzięki niemu osiągnąć!


2.2 EDYTOR PREZENTACJI - INSTRUKCJA

Edytor pozwala na intuicyjne tworzenie prezentacji zespołu/federacji w panelu podobnym do tego w Wordzie, po czym zamienia to co stworzymy na tekst w HTML. Żeby wszystko wyszło prawidłowo w naszej prezentacji trzeba pamiętać o kilku rzeczach:

1. Domyślne style przeglądarki - jest to pojęcie z kodowania. Chodzi generalnie o to, że każda przeglądarka ma pewne domyśle style formatowania, dzięki czemu docelowo ułatwia nam tworzenie kodu. Przykładowo, jeśli zrobię w HTML dosłownie jedną linijkę zwykłego tekstu, ale nie określę jaką czcionką ten tekst ma być napisany i jaki ma rozmiar mieć ta czcionka, to przeglądarka użyje właśnie tych domyślnych, stworzonych przez siebie stylów. Dzięki temu nasz tekst pojawi się na stronie w formatowaniu narzuconym przez przeglądarkę, a my nie musimy koniecznie wstawiać wszystkich parametrów. Jeśli chcemy zmienić styl przeglądarki, możemy go nadpisać poprzez określenie stylu w naszym kodzie w HTML. Możemy np. ustawić konkretną czcionkę i wielkość czcionki. Wtedy wprowadzony przez nas styl nadpisze styl przeglądarki i tekst pojawi się zgodnie z wprowadzonym przez nas formatowaniem. Zawsze bardziej szczegółowo określony styl nadpisuje ten mniej szczegółowy, wygląda to w ten sposób:
nasz styl > domyślny styl przeglądarki

W przypadku MZta, w polu prezentacji Szwedzi wprowadzili swój styl i jest to dla tekstu czcionka Arial, wielkość 12px. Więc jeśli po prostu napiszemy coś w tej prezentacji, to będzie tekst miał ten rozmiar i tę czcionkę. Żeby ją zmienić, musimy nadpisać ten styl, poprzez określenie formatowania, wtedy wygląda to w ten sposób:
nasz styl > styl MZta > domyślny styl przeglądarki

I do czego zmierzam. Jeśli napiszemy jakiś tekst w naszym edytorze prezentacji to on pokaże się w jakiś sposób, ale w kodzie nie będzie określona czcionka. Dlatego musimy zaznaczyć cały tekst i kliknąć dowolną czcionkę i rozmiar czcionki, wtedy w kodzie po lewej stronie zostaną wprowadzone te parametry i będziemy mieli styl, który nadpisze styl MZ'ta. Tak więc dobrą metodą pracy jest napisanie całego tekstu najpierw, potem zaznaczenie wszystkiego, zmiana czcionki i rozmiaru. Następnie już dowolnie można wszystko zmieniać i dostosowywać. Pokazałem to na poniższym screenie.

[Obrazek: 2-2-screen.jpg]

2. Po zakończeniu edycji trzeba kliknąć opcję "Kompresja". Wtedy nasz kod będzie w jednym ciągu. To też jest powiązane ze stylem MZ'ta, który robi takie duże odstępy w przypadku kiedy w naszym kodzie jest enter. Ta opcja sprawia, że tych odstępów nie ma i prezentacja wygląda finalnie tak samo jak w naszym edytorze. Można odkliknąć tą opcję poprzez kliknięcie "Indenctacja", wtedy kod będzie uporządkowany ponownie (te opcje znajdują się w tym polu z różnymi opcjami pod edytorem z prawej strony).

To też można robić ręcznie i klikać backspace, przez każdym tagiem p i chyba ul. Jak kto woli - można kombinować.

3. Kiedy już zakończymy edycje i chcemy skopiować kod, to wyskoczy nam, że musimy mieć premium. Można jednak to pominąć i zamiast kopiuj, kliknąć wytnij. Można wtedy wkleić kod np. do notatnika i już z notatnika skopiować i wkleić do prezentacji w MZcie i/lub też do naszego edytora ponownie, żeby jak coś kod był dostępny z powrotem i żebyśmy mogli do niego wrócić.

4. Generalnie warto założyć konto, wtedy będziemy mogli zapisywać i wracać do naszych projektów. Jednak warto też się zabezpieczać i trzymać kod gdzieś w notatniku w razie czego, bo to zapisywanie jest średnio zorganizowane.


Czyli, uproszczając:
1. Upewnij się, że style są określone dla każdej linijki tekstu, czyli zaznacz cały napisany tekst, zmień czcionkę i rozmiar czcionki i dopiero wtedy przejdź do dalszej edycji i dostosowywania wszystkiego
2. Po zakończeniu edycji kliknij "Kompresja"
3. Wytnij kod i wklej do prezentacji lub do notatnika i potem do prezentacji
4. Kod z notatnika lub prezentacji ponownie wklej do edytora i zapisz projekt, żeby w razie czego do niego wrócić.

Wydrukuj tę wiadomość

Star Trening
Napisane przez: kamilosin - 03-03-2021, 02:02 PM - Forum: Wiedza - Odpowiedzi (13)

ILOŚĆ ZDOBYTYCH PIŁEK NA SEZON U JUNIORÓW

Sprawdziłem ile średnio piłek powinien zdobyć dobrze prowadzony junior (trening z trenerem + obóz) w ciągu sezonu i w trakcie okresu juniorskiego.

[Obrazek: attachment.php?aid=36]

WNIOSKI
Szybkość treningu jest niesłusznie często pomijana, a stanowi bardzo ważny element w procesie szkolenia juniora. Osobiście bym odradzał trenowanie juniorów z S1, szczególnie jeśli mówimy o wymianie juniora i wrzuceniu go do składu w trakcie sezonu. Oczywiście są wyjątki od tej reguły, np. przy talencie H4 L2.


mirror tabelki:
   

Wydrukuj tę wiadomość

Question DYSKUSJA
Napisane przez: kamilosin - 03-03-2021, 01:52 PM - Forum: Wiedza - Odpowiedzi (10)

Wątek służy do dyskutowania na tematy w dziale "Wiedza". Jest to jedyne miejsce w tym dziale, które służy do zadawania pytań. W razie potrzeby cytujcie posty, do których macie pytania.

Wydrukuj tę wiadomość

Big Grin Finanse
Napisane przez: kamilosin - 03-03-2021, 01:49 PM - Forum: Wiedza - Odpowiedzi (6)

DOCHÓD Z LIG ŚWIATOWYCH I LIG u-XX

Poniżej w pliku przedstawiam na szybko zrobioną tabelkę, która informuje na jaki mniej więcej dochód można liczyć grając w rozgrywkach LŚ oraz Ligach Uxx.

Jak widzicie za samo uczestnictwo w tych ligach można inkasować około 1kk EUR dochodu w sezonie (do tego dochodzą ewentualne premie za czołowe miejsca). Tak więc, w celu maksymalizacji zysków klubowych, uczestnictwo tych w tych rozgrywkach jest niemal konieczne.

Też chciałbym się odnieść do tematu juniorów. Nie raz pisałem tutaj, że juniorzy są w zasadzie za darmo i poniższa tabela to potwierdza. Można zauważyć, że sama LŚ U18 oraz Liga U18 to łącznie dochód rzędu 443k w sezonie. Do tego w wielu przypadkach można dodać ligi U21 oraz U23, w których można grać juniorami (ja gdyby nie juniorzy to nie miałbym składu do wystawienia w tych rozgrywach), wtedy nasz dochód wzrasta o kolejne 440k EUR. Daje to łącznie 883k EUR.

Jaki jest koszt utrzymania szkółki juniorskiej? Maksymalnie wynosi on 478 400 EUR w sezonie (1600 EUR*22 juniorów*13 tygodni). Jeśli odejmiemy dochód od tych kosztów, to nadal zostanie nam 400k EUR zysku w sezonie. Oczywiście jeśli chodzi o koszty juniorów to trzeba jeszcze opłacić trenerów, czasem rzucić 20k za obóz, ale już nie chce mi się tego liczyć. Dochodów też jest więcej. Dochodzą puchary oficjalne U18, które generują zyski z chociażby fazy grupowej. W play-offach też można na juniorach zarobić, u mnie w rekordowym sezonie na ich samych zyskałem ponad 500k EUR.

Tak więc, Panowie twórzcie szkółki juniorskie. Juniorzy nie tylko sami za siebie płacą, ale jeszcze na nas ciężko pracują i zarabiają! Smile Smile Smile

[Obrazek: attachment.php?aid=33]
mirror tabelki:
   

Wydrukuj tę wiadomość

Brick Taktyka
Napisane przez: kamilosin - 03-03-2021, 01:40 PM - Forum: Wiedza - Odpowiedzi (6)

Panowie, widząc niestworzone rzeczy, które dzieją się na polu taktycznym u niektórych osób, uznałem, że podzielę się swoimi rozważaniami odnośnie taktyki. Kierując się mottem: „Aby UPSG rosło w siłę, a menadżerom żyło się dostatniej!”, mam nadzieję, że pomogę komuś wyjść z taktycznego marazmu, co przełoży się na wyniki.

1. Ile jest wariantów taktyk?
Można pomyśleć, że jest tego nieograniczona ilość, ale jakby spojrzeć na to trochę inaczej, to tak naprawdę jest ich 6. Nie więcej, nie mniej. Jest masa różnych podwariantów, ale takich głównych jest właśnie tyle. Spójrzcie na to w ten sposób. Mamy dwie podstawowe formacje – obrona i atak. Atak w MZ ogranicza się do gry środkiem lub skrzydłem, daje nam to 2 możliwości. Obrona natomiast może być ustawiona na środku, umiarkowana oraz szeroka, więc 3 możliwości. Jeśli połączymy możliwe formacje obrony i ataku, da to nam 6 różnych kombinacji: środek+środek; środek+skrzydła; umiarkowana+środek; umiarkowana+skrzydła; szeroka+środek; szeroka+skrzydła.

2. Przykłady poszczególnych wariantów
[Obrazek: taktyka-warianty-mirror.jpg]

Jeśli chcesz skopiować powyższe taktyki, możesz użyć do tego skryptu do przeglądarki, którego działanie jest szerzej opisane TUTAJ.

Odnośniki do meczów, w których użyłem tych taktyk (w zależności kiedy wejdziesz w linki, mogą one być już nieaktualne):
A B C D E F

Pamiętaj, że nie są to "idealne" taktyki, tylko przykłady.

3. Idealna taktyka nie jest idealna
Na podstawie powyższej analizy logicznym byłoby myślenie, że do osiągnięcia najlepszych wyników wystarczy za każdym razem wybierać zaznaczoną kolorem zielonym dobrą taktykę, dobierając ją do ustawienia przeciwnika. Nie do końca jest to prawda. Trzeba wziąć pod uwagę również potencjał jaki twoja drużyna jest w stanie wygenerować w każdym z możliwych wariantów taktyk. Jeśli masz zbudowany skład pod skrzydła, a nie masz zawodników do gry środkiem, wtedy wybór taktyk D, E, F byłby bez sensu – owszem zyskasz dodatkowe punkty ze względu na prawidłowe dobranie taktyki do przeciwnika, ale twoja drużyna przez brak odpowiednich zawodników straci na potencjale. Można powiedzieć ,że wybór ustawienia najczęściej będzie wiązał się z pewnym kompromisem pomiędzy korzyściami wynikającymi z zastosowania odpowiedniej taktyki, a utratą potencjału jako skutek wybrania tejże taktyki.

Jeśli o mnie chodzi, mam zbudowaną drużynę pod taktykę A (jak budujesz skład to nie rób tego przypadkowo – zawsze dobieraj zawodników do taktyki jaką chcesz grać). Swój maksymalny potencjał mam właśnie w tej taktyce oraz w taktyce C (ewentualnie również B). Kompletnie nie mam graczy do gry krótkimi podaniami i środkiem, dlatego praktycznie nie korzystam z taktyk D, E, F – korzyści z zastosowania tych taktyk nie rekompensują utraty potencjału mojej drużyny, dlatego używanie ich nie ma sensu.

4. Skrzydła czy środek?
Zdecydowanie skrzydła. Nie chce mi się nad tym rozwodzić, wystarczy przejrzeć najwyższe ligi i zobaczyć z jakich taktyk korzystają drużyny, które się tam znajdują. Faktem jest, że możesz być lepszą drużyną grając środkiem, ale zbudowanie takiej drużyny będzie wiązało się z koniecznością wydania większej ilości środków na zakup zawodników. Przykładowo, są dwie drużyny. Obie mają na koncie 15kk EUR i żadnego zawodnika w składzie. Jedna buduje skład na grę środkiem, druga na grę skrzydłami. Przy zakupie odpowiednich zawodników, ta druga będzie miała znacznie większy potencjał, jest to nie do przeskoczenia. SIM zwyczajnie daje większy bonus przy grze skrzydłami.
Druga sprawa – drużyny grające tylko i wyłącznie środkiem są bardzo przewidywalne. Nie mogą cię niczym zaskoczyć. Już z samego założenia mogą korzystać nie z 6, a jedynie z 3 wariantów taktyk. Przy grze skrzydłami zawsze możesz zagrać środkiem. To nie działa w obie strony – grając krótkimi nie możesz korzystać z tego elementu zaskoczenia.

5. Jeden czy dwóch skrzydłowych?
Trzeba zacząć od tego, że te dwie taktyki znacznie się różnią. Można spojrzeć na to w ten sposób: jeśli gramy środkiem - wtedy proporcja ataku i ogólnie gry naszej drużyny, biorąc pod uwagę sposób ataku, wynosi 100%/0% (środek/skrzydła - 100% ataku to atak środkiem, a 0% to atak skrzydłami). Można więc przedstawić to w ten sposób:

  • środek: 100/0
  • 1 skrzydłowy: 50/50
  • 2 skrzydłowych: 15/85
Uproszczając, mniej więcej tak to wygląda. Gra jednym skrzydłowym to tak naprawdę mix gry środkiem i gry skrzydłem. Dwóch skrzydłowych to już typowa taktyka na skrzydła. Oczywiście to również zależy konkretnie od ustawienia reszty zespołu, ale tutaj chodzi o przedstawienie pewnego konceptu wyboru taktyki.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie można jednoznacznie określić, która wersja jest lepsza. W niektórych przypadkach twój zespół lepiej będzie sobie radził grając jednym skrzydłowym, a w innych grając dwoma. Wybór tej lub innej wersji będzie mógł być lepszy lub gorszy również pod kątem przeciwnika, z którym będziesz grał. Przykładowo, jeśli ktoś gra piątką odbiorców w jednej linii, jeśli chcesz go zaskoczyć, to możesz zagrać jednym skrzydłowym - będzie to teoretycznie taktyka gry skrzydłem, ale w praktyce znaczna część twoich ataków i tak zostanie przeprowadzona środkiem.

W podjęciu decyzji, którą taktyką grać, pomoże ci znajomość składu. Szczególnie ważny jest głowacz. Warto tutaj spojrzeć na dwie jego umiejętności: strzał i gra głową, jeśli te skille to odpowiednio np. 8 i 10, wtedy logiczne, że będzie on lepiej radził sobie na typowej pozycji głowacza, a więc z 2 skrzydłowmi, niż z 1 skrzydłowym, gdzie przez znaczną część meczu tak naprawdę musiałby pełnić rolę standardowego napastnika. Innymi umiejętnościami, które różnią napastnika od głowacza, są: szybkość - głowacz potrzebuje jej znacznie mniej; podania dołem - również są mniej przydatne u głowacza. Do tego dochodzi odbiór piłki, gdzie u głowacza ponownie wydaje się być mniej przydatny, aczkolwiek tej kwestii nie badałem, więc mogę być w błędzie. Oprócz głowacza, musisz spojrzeć na resztę drużyny. Grając 1 skrzydłowym powinni oni mieć więcej piłek w podaniach dołem. Tak samo obok głowacza będzie potrzebny przynajmniej jeden zawodnik, który będzie umiał strzelać i najlepiej, aby był szybki. Grając 1 skrzydłowym musisz pamiętać, że 100% odpowiedzialności za sukcesy ataków skrzydłem będzie należeć do niego. Jeśli będzie za słaby, ta taktyka może okazać się totalnie nie trafiona.

6. Ustawienie głowacza
Kiedy skrzydłowy jest:
a) Z lewej strony
x="122" y="80"
b) Z prawej strony
x="86" y="80"

Przetestowałem kilka popularnych ustawień i to było zdecydowanie najlepsze. Nie mniej nie były to jakieś wielkie badania. Nie ma możliwości przetestowania tego dokładnie, dlatego powyższe ustawienie traktuj jako wskazówkę. Poniżej przedstawiam kilka popularnych ustawień, stosowanych przez najlepszych graczy:
  • 86x80
  • 86x81
  • 85x80
  • 85x81
  • 83x81
Tutaj już nie wrzucałem odbicia lustrzanego. W razie potrzeby korzystaj wedle uznania z powyższych ustawień. Wszystkie na pewno są dobre, a które najlepsze - nie wiadomo.

7. A jeśli wole grać środkiem to jak?
Graj skrzydłami, a przynajmniej miej taką taktykę w zanadrzu, ponieważ granie tylko i  wyłącznie środkiem jest bardzo przewidywalne. No, ale jeśli już grasz środkiem to zawodników ustawiaj możliwie wąsko. Korzystaj ze wzorów taktyk powyżej. Staraj się też mieć 3-4 zawodników, którzy umieją strzelać, bo to oni będą wykonywać 90% strzałów drużyny, a ilość strzałów rozłoży się po nich mniej więcej po równo. Dlatego lepiej mieć kilku względnie równych niż jedną gwiazdę, a pozostałych słabych w strzałach. Inaczej jest w grze skrzydłami, gdzie to głowacz wykonuje 90% strzałów drużyny – w tym przypadku on musi być gwiazdą i w zasadzie to może być jedyny zawodnik w składzie, który jakkolwiek umie strzelać.


Ostatnia aktualizacja:
05.03.2021

Wydrukuj tę wiadomość